Ballastwater


greentech-teams-2016-1

Wist je dat er in de Waddenzee oesters uit Japan leven? Die zijn hier niet zelf heen gekomen, maar met het ballastwater van schepen meegekomen. Ballast water? Ja, dat vraagt misschien om een beetje uitleg: schepen vervoeren hun vracht over de hele wereld. Wanneer schepen leeg vanuit de haven vertrekken nemen ze water aan boord. Dit water wordt uit de zee gezogen en wordt gebruikt als ballast om het schip voldoende diepgang en stabiliteit te geven. Zonder ballastwater blijft de schroef en het roer boven water, waardoor het schip onbestuurbaar wordt. Aangekomen in de haven waar een nieuwe vracht wacht, wordt het ballastwater in de zee geloosd. Dus het kan maar zo zijn dat zeewater uit de Stille Oceaan terecht komt in de Waddenzee. Hierdoor bestaat het risico dat het ecosysteem uit balans wordt gebracht, waardoor zelfs planten en diersoorten kunnen verdwijnen! Mees en Daan hebben hier mogelijk een oplossing op gevonden: “Containers met water in elke haven in de wereld, die maar een keer gevuld hoeven te worden. Zo hoef je niet elke keer water uit de zee te halen.” GreenCoach Harm gaat de jongens helpen de jury te overtuigen! Of dat lukt, is te zien in de tweede aflevering van GreenTech!

Harm Post is directeur van Groningen Seaports. Hij zorgt ervoor dat schepen in de haven komen en nieuwe bedrijven hun fabrieken in de haven bouwen. Daarvoor reist hij de hele wereld over! Harm weet dus veel van scheepvaart, maar weet ook wat natuur- en milieuorganisaties belangrijk vinden. Dat maakt hem een uitstekende coach voor de jongens van Ballastwater! Deze wereldreiziger beschikt trouwens ook over een flinke portie fantasy en creativiteit. Hij schrijft reisverhalen én heeft zelfs een kinderboek geschreven! harm_post